Dag 22: Pretoria – Amsterdam

14 november 2014 - Amsterdam, Nederland

Tot 08.00 uur konden we uitslapen, maar ik was al om 07.30 uur wakker. Rustig opgestaan en het laatste ontbijtje bij Brenda gegeten. Laatste keer de handen in twee waskuipen dompelen, de laatste keer de stoeltjes inklappen en alles opruimen in Brenda. Doordat we in kamers sliepen, was het heel handig om de tas helemaal om te kiepen en netjes in te pakken. Nou ja netjes, alles gaat thuis toch de was in, dus waarom gewoon niet zorgen dat he allemaal past. De tassen gaan de kluisjes in, nu toch echt bijna afgelopen.

Omdat de vlucht pas om 19.30 uur gaat, hebben we nog de tijd om Pretoria in te gaan en daar rond te kijken. Hopelijk nog wat souvenirtjes scoren, want die heb ik nog helemaal niet. Het centrum van Pretoria stelde eigenlijk niet veel voor. We hebben vooral wat rondgestruind. Helaas geen souveniers. Dan maar een milkshake bij Wimpies en met een paar zijn we naar Burgerpark gelopen. Nog eerst even via de villa Melrose House, een belangrijke plaats waar het einde van de oorlog in 1902 is getekend. De villa zelf kon je alleen bezichtigen na entree. Gezien de hoeveelheid en de tijd, zijn we weer richting de ontmoetingsplek gelopen. Ondertussen wel op zoek naar lunch. Met z’n vijven komen we uit bij Pizza Cone. Hier koop je een pizza in de vorm van een ijsje! Echt lachen. Omdat de afgesproken tijd al aanbreekt en de pizza’s nog niet klaar zijn, lopen Chris en ik vast terug. Zo kunnen we iedereen zeggen dat het eten en de andere drie er nog aan komen.

Dan gaan we weer terug naar de camping. Hier neemt iedereen nog even snel een laatste douche. En nu tijd om even heerlijk te schommelen. Dat heb ik al lang niet meer gedaan. Even lekker je gedachten weg en weer even lekker kind zijn. Zouden we allemaal vaker moeten doen. Nog een drankje bij de bar en dan is het zo ver, we gaan op weg naar het vliegveld.

Op het vliegveld nemen we afscheid van Henk en Clapman en checken we in. Zodra we de douane door zijn, gaat ieder nog op jacht naar souvenirtjes. En godzijdank, hebben ze daar een geweldige winkel. Ik koop daar een houten neushoorn voor mijn collectie van andere vakantiebeeldjes. Laatste koffie, laatste keer naar het toilet en nog afscheid nemen van Werner. Hij heeft een andere vlucht dan ons. Net als Greet en Tibor, maar die hebben we helaas niet meer gezien.

En dan zitten we in het vliegtuig, maar geen headsets. De groep wordt ongeduldig en overvraagt de stewardessen voor de headsets. Tenslotte willen we wat films zien of muziekje luisteren. In Istanbul hebben we weer een tussenlanding. Even rondneuzen, deze keer gelukkig niet in een vreselijke overstaphal. Wanneer we weer in het vliegtuig stappen, blijk ik ergens anders te zitten dan de rest van de groep. Het afscheid begint zo al een beetje. Op Schiphol aangekomen nemen we bij de bagageband afscheid van elkaar en van een geweldige vakantie. De douane door en dan zit de vakantie er toch echt op.

En het is nog steeds niet bekend dat ik de killer ben………