Dag 21: Tshipise – Pretoria

13 november 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Vandaag de laatste keer de tent inpakken. Voelt ergens toch een beetje raar, maar ergens ook fijn. Als je eenmaal weet dat je naar huis gaat, is het op een gegeven moment ook goed. Tijdens het inpakken van de tent kwamen we er achter dat het s’nachts geregend had. Gelukkig deze keer nergens last van gehad, geen overstromingen in de tent.

En deze keer was het echt gewoon een dag rijden. Niet veel te zien onderweg. Overigens weet ik niet of ik veel heb gemist, want ik had voor het grootste gedeelte mijn ogen dicht. Heb dus eigenlijk meer de binnenkant van mijn ogen gezien. In de tussentijd is wel geld voor de fooi voor Henk en Clapman opgehaald.

Eenmaal op de camping aangekomen worden we vrolijk onthaald door drie honden. De eigenaar komt uit Nederland en woont al vele jaren in Afrika. Het is leuk om met hun te praten over alle avonturen en verhalen over Afrika. Deze keer slapen we in enkele gedeelde kamers. Samen met Susanne, Fenneke en Nicolette deel ik een kamer. Hier kunnen we heerlijk onze tassen helemaal ondersteboven halen en ze weer netjes inpakken. Oké, dat doen we morgen, tijd zat dan. Eerst maar eens het bed onderzoeken. Mijn lattenbodem was gewoon een plank. Maar ja als drie weken op een matje slaapt, slaapt dit heerlijk.

Na douchen en een relaxte middag gaan we eten. We lopen naar het restaurant, ongeveer 500 meter verderop. Iedereen besteld het eten. En dan wachten we gewoon even tot het eten gebracht wordt. En nog even wachten. Nog even wachten. Nog een paar minuten wachten. Eindelijk, 2 glazen wijn en 2 uur later wordt het eten toch nog gebracht. Eigenlijk was ik al over mijn honger heen. Na 10 minuten was iedereen weer klaar met het eten. Het moment was aangebroken om Henk en Cladman te bedanken voor hun goede zorgen tijdens onze reis. Fenneke en ik houden een klein praatje en bedanken beide heren.

Terug lopen in het pikdonker langs de weg terug. Zolang er geen auto’s komen, loop ik op de weg. De zijkant is me iets te gevaarlijk, kan niet goed zien waar ik loop en mij kennende is een misstap snel genoegd gemaakt. Nog een drankje aan de bar en dan laatste nacht. Morgen naar huis.

Ook vandaag helaas geen foto's.