Dag 16: Gweta – Kasane

8 november 2014 - Kasane, Botswana

De hele ochtend zouden we rijden en mogelijk veel dieren kunnen spotten. Helaas geen dieren en iedereen lag te pitten. Dus wie weet waren er veel dieren, maar heeft niemand ze gespot. Een lange rit en toen we dan bij de camping aankwamen was er soort van stress. We hadden namelijk maar 1 uur de tijd om: de tenten op zetten (incl. regenhoes deze keer kost ook weer 10 minuten omdat we die nog amper gebruikt hebben), lunchen, voor de excursies inschrijven en deze betalen en nog een T-shirt van de reis kopen. Stress alom bij een ieder. Was niet heel bevorderlijk voor de sfeer, maar zodra we in de 4x4 zaten, was het allemaal al weer gezakt. En dank aan Marieke en Greet die alles rondom de lunch hebben opgeruimd en de vaat gewassen, zeer lief van ze.

Met de 4x4 gingen we dan Chobe nationaal park in. Chobe is het een na grootste park in Botswana en ruim 11.000 km2. Wij gaan slechts 20 km2 bekijken over land en vervolgens over het water. Dus tja wat zie je eigenlijk dan van al het moois. Nou genoeg. Vanuit de truck zagen we olifanten, de Afrikaanse adelaar, nijlpaarden, waterbuffels (op verre afstand), veel verschillende soorten vogels, bavianen, springbokken (incl. kleintjes), mangoesten, sabelantilope (zeer bijzonder om te zien blijkbaar), schildpadden en nog meer vogels. We deden eigenlijk maar een klein rondje langs de waterkant en werden na 2 uur alweer weggebracht naar de boot.

Daar aangekomen werden we naar een grote boot geleid. Samen met anderen excursiegroepen gaan we weg. Of toch niet? Ineens wordt onze groep van de boot af gehaald. We krijgen een privéboot. Onze koelbox uit Brenda wordt op de boot gehesen, we hebben onze eigen lekkere koude drankjes. Eerst moesten we ons bij de ingang van het park registeren. En kregen we een simpele instructie: verderop ligt een aanlegplek van de marine, deze mag niet gefotografeerd worden. Mocht er toevallig een dier in hetzelfde beeld zijn, dan was het geen probleem, maar in principe dus niet. Hoe simpel wil je een instructie krijgen?

Samen met vele andere boten en toeristen zijn we dan daadwerkelijk op pad gegaan. Bij ongeveer elk dier zijn we wel gestopt om uitgebreide uitleg te krijgen en uiteraard om het geheugenkaartje van de camera vol te schieten. Ik heb even zojuist snel gekeken en ik heb (zelf) 220 foto’s van deze bootexcursie. En dan zijn de mislukte foto’s al verwijderd. Zijn er dus veel gemaakt….

Er zijn dan ook veel dieren voorbij gekomen; veel soorten vogels (zowel roof- als echte watervogel), verschillende krokodillen, een hagedis, vliegende vissen, nijpaarden en de waterbuffels. Het is erg mooi om te zien hoe de nijlpaarden zich bewegen in het water. Zo ontzettend soepel, dat verwacht je niet als je zo’n log dier op het land ziet staan. Nog indrukwekkender is het wanneer ze hun bek openen. Jemig wat een mega bek, daar past een hoop in! Gelukkig zijn ze vegetarisch.

Ongeveer drie uur later komen we weer aan bij de aanlegsteiger. Daar staat Bob al weer op ons te wachten samen met Brenda. En bij de camping aangekomen, hebben we nog heerlijk de tijd om te douchen voordat we weer een heerlijke avondmaaltijd krijgen. Ook deze keer weer bezoek van verschillende insecten die de verlichting heel erg aantrekkelijk vinden. Na eten maar weer snel de bar opgezocht en ongeveer 2 uur later de tent.