Dag 13: Bagani – Maun

5 november 2014 - Maun, Botswana

Vandaag is de dag dat we weer het mooie land Namibie helaas verlaten. De grens met Botswana wordt overgestoken. Het duurt eventjes voordat we bij de grens zijn, maar als we er eenmaal zijn, kan een ieder vrij snel oversteken. Weer een stempel in het paspoort erbij, het derde land van deze vakantie. Hierna nog 2 te gaan, tijd vliegt, het is dan ook al weer de 13e dag. We zijn al weer ruim over de helft.

In Botswana hebben ze last van mond-en-klauw-zeer. Ze gaan dit wel op een hele aparte manier tegen. Zo in de middle of nowhere moet je stoppen met de truck. Iedereen moet Brenda uit en dan met zijn/haar schoenen in een bakje met ontsmettingspul gaan staan. En dan ook je reserve schoenen er even in dompelen. Oke, volgens mij was ik nog niet helemaal wakker toen Henk het vertelde. Ik verstond namelijk space-shoes ipv spare-shoes. Dus sindsdien heb ik space-schoenen, haha. Maar het heeft erg veel nut, not, om door zo’n bakje met dat spul heen te lopen. We hebben het elke keer maar braaf gedaan.

We komen aan in het plaatsje Maun. Hier gaan 11 van ons een rondvlucht maken over de okavanga-delta. De grootste delta van de wereld. Van boven lijkt het op een hand met vijf vingers. Maar om dat te zien moet je wel hoger vliegen dan dat wij gaan doen.

De groep wordt in 2-en gedeeld, we passen niet met z’n allen in een chesna. Voor de betaling moet nog eerst iedereen even op de weegschaal, weten ze zeker dat ze niet het maximum aan gewicht mee moeten vliegen. Na de weging worden we meegenomen naar de luchthaven. Hier weer ons paspoort laten zien, deze keer geen stempel, we doen tenslotte maar aan een klein rondje…Samen met Fenneke, Job, Susanne en Martijn ga ik in het vliegtuigje van Marc. Marc is onze piloot voor de komende drie kwartier.

Voordat we de startbaan op mogen, welke ook dient als landingsbaan, zien we nog een vliegtuigje staan wat verkeerd geland is. Hij staat namelijk naast de baan. Hmmmm, en dan gaan wij toch ook de lucht in. Even een stukje vliegen en vooral genieten van de omgeving. Vrij snel verdwijnt Maun onder ons en maakt het plaats voor meer groen en water. En dan ineens helt het vliegtuig over naar rechts, daar loopt een olifant!!! Geweldig, snel foto’s maken. En we hellen weer naar links, weer een olifant, deze keer met een kleintje. En voordat je het weet, weten we niet meer waar we moeten kijken, overal olifanten! Hele kuddes en wat schitterend om te zien. Dit levert hele mooie plaatjes op, vooral je thuis er achter komt dat er meerdere soorten dieren op staan, zoals nijlpaarden die lekker in het water liggen. Een stuk verder nog een grote kudde waterbuffels. Een woord is het helemaal geweldig!!! Schitterend!! Veels te snel vliegen we alweer richting het vliegveld. Jammer genoeg is dit weer over.

Nog eventjes rustig boodschappen halen; muggenspul, water en zonnebrand voor de boottocht morgen wanneer we met mokoro’s de delta in gaan.